konsumtion

Det här med konsumtion, är det ett bekymmer eller en del av vardan? Nu har inte jag blivit någon filosof, men när man har mycket grejer och ändå köper nytt tänker man efter ibland varför man handlar. Vi som gått handel vet att konsumenten har två (?) olika behov, ett primärt och ett sekundärt. Det primära är sådant man inte kan leva utan; mat, deo, mascara ;-) ja ni fattar. Och det sekundära är allt det andra som man inte behöver egentligen.

Men, jag har ett bekymmer. Jag ser alla mina inköp som primära. Jag behöver allt. Och där behöver jag tänka om. Livet i sig är så oerhört skört, det som faktiskt betyder något är gratis. Och så dyrt att det inte kan jämföras med pengar.

Hur gör man då för att få ner sin konsumtion? Som sagt, jag tycker jag behöver allt jag köper. Dock har det slagit mig flera gånger, att den där grejen jag verkligen behövde den har legat orörd sen den köptes. Då har jag ju ändå inte satt något värde i den där prylen.

Hur gör man från att gå till dumskalle-shopping till smartskalle-shopping? Hur vet man bäst vad man faktiskt behöver och vad man kan vara utan alternativt köpa vid ett annat tillfälle? Jag tycker att jag borde lärt mig under årens lopp vad jag faktiskt använder och inte (gäller inte bara kläder utan i princip allt), men se det har jag nog inte.

Jag skulle inte gå så långt å kalla mig shopoholic, men jag kanske behöver en nykter månad?
Det är liksom inte rätt när man slänger saker som är nästan oanvända och tycker det är skönt att bli av med skräp, för egentligen är det inte skräp det är pengar som kunde funnits kvar eller lagts på något bättre. Felköp drabbar ju även den bäste, men det här är mer hamstring eller något annat osunt.

Mat är jag fruktansvärd dålig att ta rätt på. Ja inte kött, men grönsaker, grädde, creme fraiche.. Sånna saker. Man tar lite grann, sen glöms det bort och vips så måste man slänga. Det är ju fruktansvärt. Kasta pengar!!!

Problemet har två lösningar; antingen börjar jag använda allt jag köper, eller så tänker jag efter före.

Har ni något tips eller finns det rentav någon som är likadan?

Sen får ni ha i åtanke att jag inte har någon (dyr) hobby, därför ser jag shopping som en hobby ;-)


En sak jag inför nästa vecka är mistery meat week, dvs frystömning. Man vet ju aldrig vad som döljer sig där.. Är det omärkt blir det extra spännande :-)

Det här verkar säkert skitfånigt, men det är vad jag tänker på ibland. Eller rätt ofta faktiskt.



Kommentarer
Postat av: annie

Är likadan gällande kylskåpsvaror. Använder en liten skvätt.. Det blir bortglömt.. Och sen kastas..



Kläder har jag blivit mycket mycket bättre på! Tänker verkligen efter innan jag köper ett plagg. Förut räckte det med att plagget var fint. Nu ska plagget vara något som verkligen är snyggt samt att jag tänker efter "kommer jag använda det här". Mycket är snyggt men om man vet att det kanske kommer användas 1 gång per halvår och då lönar det sig inte :P Samma sak om ett plagg som såg helt okej ut fanns på rea köpte jag det för att "den här var ju rätt fin och billig". Har massor med rea"fynd" i min garderob som på sin höjd använts 1 gång.. ;P



Har väl inget bra tips egentligen, allt sitter väl i skallen.. :)

2011-03-23 @ 15:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0