Dulce De Leche

Igårkväll påbörjade jag ett expriment.



En burk sötad kondeserad mjölk..



.. får koka som den är i konservburken i ungefär 2 timmar..



.. resultatet blir detta, Dulche De Leche; enkelt översatt mjölkgodis. En kolakräm! Med lätt bismak av messmör ;-)

Spännande, att en burk med mjölk kan bli kolakräm. Återstår att se vad jag ska använda den till, tanken var att ha den som den är till t ex glass men jag tror jag gör något annat av den för smaken var väldigt mastig så jag tror den gör sig bättre i ett bakverk! Den blir ju fastare ju längre man kokar den, och jag ville egentligen ha en sås - då var rekommendation ca 2 timmar, vilket som ni ser var för länge för det blev mer kräm/fudge-konsistens.

Har precis lagt kött i marinad tills morgondagen och gjort en sallad till lunch. Det blev en barndomsklassiker med korvslantar (av hotdogs) och ostbitar :-) Min favvosallad som barn! Rhode Island dressing passar superbra till. Får se om det blir lika stor favorit för lilla damen Ella, hon är ju tokig i korv så hon kommer nog bara peta ut det godaste ;-)

Vi hörs! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0